3/4/2024

Jak ideálně doplňovat energii při 100km vyjížďce

Začněme otázkou – je vůbec potřeba doplňovat energii i při vyjížďce? A nebo je to potřeba jen při závodě?

Autor
Autor: Enervit 10 minut čtení
ROAD CLASSICS HUB Edukace Výživa

Než si odpovíme, pojďme se na sportovní výkon podívat z pohledu zdrojů energie:

Dominantními zdroji energie, z nichž se vytváří ATP energie pro pohon svalů, jsou sacharidy a tuky.

Oba energetické zdroje máme uloženy v těle:

Tuky využíváme jen při aerobní intenzitě (mírná a střední).

Sacharidy při aerobní i anaerobní intenzitě – využíváme je vlastně pořád, i při mírné intenzitě, kdy dominují tuky.

Sacharidy jsou v dodávání energie 2x rychlejší než tuky.

Sacharidy jsou pro nás tedy strategičtější surovinou (jsou rychlejší a využitelné i při vysoké intenzitě), ale na druhou stranu jich máme jen omezené množství.

Sacharidy přijímané během sportu (jsou-li ve správné formě, aby se rychle vstřebaly) se chovají (z pohledu zdroje energie) podobně jako svalový glykogen, zatímco přijímat tuky během sportu nedává smysl (tuků máme dost a jejich vstřebatelnost je výrazně delší).

Lidský organizmus nemá spotřebu závislou na počtu ujetých kilometrů (jako auto), ale na délce trvání výkonu.

A další klíčovou charakteristikou je, že tělo trénovaného sportovce se postupně adaptuje na efektivnější využívání tuků jako zdroje energie. To vede k tomu, že trať, kterou jel ještě jako začínající sportovec téměř výhradně jen na sacharidy a došlo mu během 30 minut (protože ty sacharidy všechny spálil a na tuky tělo jet ještě neumělo), nyní coby trénovaný sportovec už jezdí výrazně delší vyjížďky a sacharidy mu vydrží déle (jednak se tělo naučilo s energiemi lépe pracovat a druhak si i v rámci adaptace tělo vytváří více glykogenových zásob).

Ale zkušenost nám říká, že to pro efektivní přínos tréninku nebo dokonce pro pozitivní vjem z vyjížďky stejně nestačí. S rostoucí úrovní trénovanosti se nám adekvátně zvyšují naše nároky na sportovní výkon (jezdíme rychleji, nebo delší vyjížďky) a velmi často se i přes naši lepší trénovanost stejně dostaví hlaďák, nebo cítíme výrazný úbytek energie s rychlým nástupem únavy. To nám tělo už dost nevybíravým způsobem hlásí, že došly sacharidy a na tuky to prostě v požadované kvalitě výkonu utáhnout nejde. Tady nastává ten moment (respektive už nastal výrazně dříve), kdy lze využít schopností organizmu přistupovat k sacharidům přijímaným během sportu formou výživy stejně jako k zásobám sacharidů uloženým v těle a pomoci tak organizmu k udržení vyšší výkonnosti, tedy k lepšímu efektu tréninku či lepším pocitům z celkové vyjížďky.

Superkompenzace a příliš velký impulz

Křivka superkomepzace nám sice říká, že výkonnost roste tím, jak silný adaptační impulz (tedy jak náročný trénink) předcházel. Ale zároveň říká, že je-li tento impulz příliš silný (tzn. trénink až příliš vyčerpávající), nedostane se vrchol superkompenzace ani na výchozí úroveň a výkonnost tak vlastně poklesne – proto není vhodné dostat tělo do stavu totální „vyšťavenosti“ a je z hlediska růstu výkonnosti, z hlediska zdraví organizmu i z hlediska pozitivních vjemů z vyjížďky určitě efektivnější zařadit mezi zdroje energie kromě zásob uložených v organizmu i energetické tablety, gely nebo tyčinky.

Naučit tělo jezdit jen na tuky?

Někdy sportovci záměrně nepoužívají sacharidy před, během ani po výkonu s cílem naučit tělo jezdit jen na tuky. Ano, tělo se pak (to pak je ale hooodně dlouhá doba) naučí využívat více energii z tuků, ale má to svá úskalí:

V souladu s principy fyziologie

Z vyhodnocení výše uvedených zákonitostí organizmu vyplývá, že je-li vaším cílem růst výkonnosti nebo sportování pro radost, měli byste se stravovat jako vytrvalostní sportovci, jejichž denní příjem sacharidů je doporučen na úrovni 70 % energetického příjmu. A s celkovým přínosem tréninku vám může pomoci i doplňování energie během sportování, protože tím budete moci využívat celou škálu intenzit a svaly budou svěžejší (budou mít rychlejší přísun energie).

Doporučený plán výživy před, po a během 100 km vyjížďky

Kdykoliv během 30-90 minut před startem - 2x Enervit PRE Sport

Čím můžete zhoršit vnitřní prostředí organizmu před sportem:

Čím můžete vhodně připravit organizmus na sportovní výkon

Výhoda PRE Sportu

Po dojezdu – do 30 minut vypít regenerační nápoj Enervit R2 Recovery Drink

Během vyjížďky

vyjížďka 100 km (cca 4hodinový výkon)

Pít iontový nápoj Enervit Isotonic Drink

Přijímat energii buď formou energetického gelu, nebo energetických tablet

Pro porovnání uvádíme i doporučení pro závod

100 km (3hodinový výkon) – ambiciózní sportovci

Předpoklad:

Poznámka: ačkoliv se může zdát, že přijímat energii zvláště v první hodině závodu může být zbytečné, je důležité nic nevypustit. Jinak se může dostavit krize z nedostatku energie a pak je již pozdě. Zvláště v první hodině se může zdát, že energie máte dost, ale přemýšlejte nad výživou z pohledu celého závodu – příjem energie v první hodině vám poslouží v druhé půlce závodu.

První hodina:

  1. minuta:
  1. minuta:
  1. minuta:
  1. minuta:
  1. minuta:

Druhá hodina:

  1. minuta:
  1. minuta:
  1. minuta:
  1. minuta:

Třetí hodina:

  1. minuta:
  1. minuta:
  1. minuta (nebo plus minus 15´-20´ před cílem)
  1. minuta:

Poznámka k pitnému režimu: je-li to možné, pak během závodu střídejte energetický nápoj Enervit Isocarb C2:1 s iontovým nápojem Enervit Isotonic Drink (například v jedné láhvi mít Isocarb a ve druhé ionťák).

100 km (4hodinový výkon) - jdu to ujet 

Předpoklad:

První hodina:

  1. minuta:
  1. minuta:
  1. minuta:
  1. minuta:

Druhá hodina:

  1. minuta:
  1. minuta:
  1. minuta:
  1. minuta:

Třetí hodina:

  1. minuta:
  1. minuta:
  1. minuta:
  1. minuta:

Čtvrtá hodina:

  1. minuta:
  1. minuta:
  1. minuta (nebo plus minus 15 – 20´ před cílem):
  1. minuta: