Mnoho sportovců viní ze vzniku křečí nedostatek hořčíku. V případě ještědského závodu ale může být důvod zcela jiný – křeče jako obranný mechanizmus.
Každý závod seriálu Road Classics, zvláště pak ten ještědský, to je více než 100 km většinou nahoru a dolů. Což vyžaduje trénink odpovídající profilem (tedy svalovou námahou) i délkou výkonu. Protože jakmile závod začne, svaly začnou pracovat a postupně jim ubývá síla i energie. Po nějaké době jim ta síla prostě dojde – stejně, jako když chcete udělat 100 dřepů, ale trénujete je jen 3x týdně v počtu 30 dřepů maximálně. Logicky pak při 80. dřepu svaly začnou stávkovat.
To samé se děje i při cyklistice – na 100 km v náročném profilu je třeba svaly adekvátně připravit. Jinak začnou stávkovat a chrání se křečemi. Proto na křeče tohoto typu je vhodné upozornit účastníky ještědského Road Classics již nyní, kdy s tím ještě lze něco dělat.
Zmíníme také druhou věc, která s tím úzce souvisí, a tou je energie. Svaly jsou náchylnější na svalová poranění (včetně mikrotraumat) a křeče o to více, čím menší zásobu energie mají. Řeší to tak, že se na námahu adaptují postupným zvyšováním zásob energie ve formě glykogenu (zásobní forma sacharidové energie uložená v těle), a to až na dvojnásobek (u nesportovců je obsah svalového glykogenu cca 350 gramů, u profesionálních sportovců až 800 gramů).

I na tuto adaptaci je ovšem potřeba dát svalům nejen dostatek času, ale především správné opakované impulzy, tedy dlouhé tréninky.
No a třetí věc, na kterou je už nyní nejvyšší čas – naučit tělo přijímat a vstřebávat energii během závodu. Protože i když vyjedeme na závod třeba se 700 gramy svalového glykogenu, nikdy na tyto zásoby nevydržíme celých 100 km. Proto je důležité používat během sportu specifickou sportovní výživu. Tedy takovou, která:
Tímto doplňováním energie jste schopni nejen potlačit nebo i oddálit svalové křeče (protože svaly obsahující energii se nepotřebují bránit zátěži), ale především i zlepšíte svůj výkon.

Sacharidový zdroj energie je totiž zhruba 2x rychleji dostupný než energie z tuků. Má to ale podmínku – nejen že vyrážíte na závod nebo důležitý trénink s plnou zásobou svalového glykogenu (tedy dostatečně zregenerovaní), ale máte své zažívání natrénováno na to, že při sportu dokáže sacharidy vstřebat.
Takže i když do ještědského závodu zbývá ještě 50 dní, už teď je nejvyšší čas začít řešit svalové křeče:
Ideálním řešením pro tréninkové období jsou tréninkové balíčky sportovní výživy Enervit od specialistů na výživu cyklistů. O vhodnosti a efektu v cyklistice svědčí i to, že na Enervit spoléhá Tadej Pogačar a jeho tým UEA Emirates-XRG nebo Lidl-Trek.

Efekt a přínos Enervitu můžete pocítit i vy – stačí sáhnout po některém z balíčků, které šetří váš čas (nemusíte dlouho vybírat) i kapsu (balíčky jsou cenově zvýhodněné a obsahují jen produkty nezbytné pro váš trénink). Na výběr máte z balíčků:
U Aleše a Libora žádná karbonová kola s elektronickým řazením nenajdete. Dohromady vlastní přes třicet historických kousků, na kterých objíždí akce v Česku i zahraničí. Svým úsměvem dokazují, že i na úplně obyčejné technice se dá zažít spousta legrace.
Pokud chcete podat v závodě co nejlepší výkon a netoužíte po tom, aby vám v něm takzvaně došlo, je potřeba se zamyslet nad správným výživovým plánem.